2014-mercedes-benz-s-class_100439611_lMercedes S63 AMG  är ingen bil för den ekonomiske. Deras nya S63 AMG Coupé är för de riktigt kräsna, människor som vill ha extra allt och lite till utöver det.

Lättviktsbatteri, ultralätta komposit-bromsar och gjutna lättviktsfälgar. När Mercedes AMG-division gör ett jobb, så gör de det rejält. Men det ger även resultat. Just när det gäller vikt så väger nya S63 AMG Coupe 65 kilo mindre än sin föregångare CL63 AMG. Lättare betyder även att bränsleförbrukningen skurits ner, men det kanske är en totalt ointressant siffra för den kundgrupp som tittar på den här bilen. Nej, för dem betyder lättare istället snabbare.

Motorn är en 5,5-liters V8 om 585 hästkrafter och 900 Nm i vridmoment ser till att motivera bilen rejält. 0-100 km/h går på 4,3 sekunder, men om man valt att kryssa i fyrhjulsdrift så skalas detta ner till 3,9 sekunder. Inte illa pinkat för en lyxpråm på två ton. För de som inte ser accelerationstider som främsta skäl, utan snarare är ute efter lyxen kan nämnas att bilen självklart har Mercedes teknik ”Magic Body Control” som standard. Utöver denna så niger/lutar den sig in i kurvorna för att öka komforten och dessutom finns en sjustegad automatlåda med i grundutrustningen.

När det kommer till utseende är bilen försedd med en ”twin-blade” grill, en ny framsplitter, AMG-fälgar samt en ny diffusor bak. Vidare så har bilen fyrdubbla avgasrör, en liten bakspoiler samt emblemen ”V8 BI-TURBO” för att ytterligare särskiljas från tamare Mercor. Även insidan är lyxig så att det räcker. AMG sportstolar i nappa-läder, en treekrad AMG-ratt, rattpaddlar i aluminium, digital instrumentkluster, högupplöst mediaskärm samt en ny typ av pekplatta för att sköta infotainmentsystemet. Första publika framträdandet för S63 AMG Coupé blir på New York-salongen i april. Försäljningen av 4Matic-versionen börjar strax därefter och den rent bakhjulsdrivna versionen börjar säljas i juli. Leverans av bilarna sker i september. För er som tycker att en V8 är lite mesigt så håller även Mercerdes på att utveckla en S65 AMG. Och där är det en V12:a som gäller.
1a 2a 3a 4a 5a 6a

Christian Ternstedt
christian@mensworld.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.