http://www.expressen.se/gt/legendaren-hanger-med-hells-angels/
Coola Patrik Sjöberg intervjuas i dagens Expressen och då läser man naturligtvis. Den mannen är aldrig ointressant – han har LEVT och då blir det alltid något som fångar ens intresse under läsningen. Det är förstås i samband med att en ny säsong av han tv-serie kickar igång man skickar ut en reporter som lite halvtrött krafsar ner svaren på sina frågor.
I sitt huvud är rubriken till intervjun redan klar i reporterns huvud – det får bli något säljande om de förment påstådda Hells Angels – kontakterna. Det säljer, det vet man alldeles självklart för arbetsgivaren Expressen har ju som en av två huvudaktörer varit med och med stor entusiasm tillika fantasirikedom byggt upp nämnda ”varumärke”
Man har bland annat, huvudsakligen genom krigsrubriker på löpsedlar, under åren vid åtskilliga tillfällen ökat lösnummerförsäljningen med påståenden som inte sällan senare visat sig vara helt tagna ur luften.
När man så läser dagens artikel inser man snabbt att det är samma gamla vanliga visa, att här har kokats soppa på en spik. Patrik Sjöberg är öppenhjärtig och berättar kort utan åthävor om att han visst känner några medlemmar i den myt omspunna klubben. Det är verkligen ingen lång utläggning men självklart väljer Expressen att rubricera med klubbens namn.
Man vet att det säljer ty man tycker att det ger den där extra lilla clitoriella kittlingen. Det är rätt cyniskt enligt mitt förmenande.
Sjöberg hycklar inte men ämnet berörs bara under några rader. Så är det väl idag i Sverige. De flesta känner eller är bekant med någon eller några ur nämnda sällskap.
Eller andra ”sällskap” som legendariserats i den hetsiga jakten på ökad lösnummerförsäljning. Det är inget märkvärdigt med det. Under årens som främst bartender men även dö´grävare blev jag bekant med mängder av människor som på ett eller annat sätt kan sållas in i de av tidningarna fastställda kategorierna.
Jag har aldrig känt mig nervös i ”sådana människors” närhet – jag är betydlig mer orolig när det är val och man tvingas välja mellan ett antal alternativ om vem som skall ljuga minst för oss under den kommande fyra-årsperioden och för all del – den där krutgumman i tvättstugan som alltid skall terrorisera en med svavelosande utläggningar om luddet i torktumlaren.
Som jag ser det står Sjöberg upp för sina polare oavsett vilka de än är och det skall han ha cred för ty det är inte så vanligt med sådana människor nu för tiden. En egenskap man tyvärr inte kan applicera på en del skribenter, som likt åsnor söker sig till moroten själva söker sig till den bäst säljande rubriken.
Men man kan kanske inte förvänta sig så mycket mer av en tidning som toppar dagens nyhetsrapportering med rubriken SEGERSPRUTET ang Robins seger i gårdagens Melodifestival.