Brittiska River Island tar sikte på Sverige och öppnar sin första butik i Stockholm till våren.Till våren 2014 slår de upp portarna i Gallerian i Stockholm. De tar då upp kampen om dem trendälskande kunderna med de andra fast-fashionbutikerna.
1948, året efter att H&M öppnade sin första butik, slog River Island upp portarna, och kom med tiden att bli en av Storbritanniens främsta modekedjor. River Island har budgetmode för hela familjen – dam, herr och barn – och skräddarsyr kollektioner för ändamål och stil. I början av 2013 släppte kedjan sin första kollektion i samarbete med sångerskan och modeikonen Rihanna.
– Design är en grundsten i vårt företag och något vi känner väldig passion inför. Alla våra produkter skapas internt av vårt designteam på drygt 100 personer vilket ger oss en enorm kontroll över produkten men även möjligheten att snabbt reagera på trender. Något som verkligen behövs i dessa fast-fashion-tider, säger Keith O’Brien, presschef på River Island. H&M, Gina Tricot, BikBok, Lindex, Weekday, Monki – i Stockholm råder det inte brist på utbudet av budgetmode. Stockholmarna får nu alltså ännu en klädkedja att lägga till listan.
Johan Svensson
info@mensworld.se