Funderar på en grej. Njöt av några burköl i helgen och kom att notera de två utsmyckningarna Åbro har på sina gröna 5,2-procentsburkar. ”Gold – Stockholm Beer and Whisky Festival 2006” och ”Gold quality reward 2010”.

Vet att en hel del andra burköl har det också. Ölen Crocodile vet jag har tagit hem en internationell pallplats.

Sofiero, eller Såfi-eerå, som vissa envisas med att uttala namnet, är bolagets storsäljare. Är det billigt och bra procent, då öppnar svensken plånboken. Sedan får det smaka hur mycket skit det vill. California White och Brännvin Special ligger också i topp på bolagslistan. Det säger en hel del.

Jo, på Såfi-eerås burk står det att den vunnit medalj i World Beer Cup. Det tycker ju en lekman låter rätt imponerande! Fan, ett svenskt öl tar medalj i World Beer Cup, det är ju så man börjar nynna på Du gamla du fria och placerar högerhanden över hjärtat.

Alltså … hur ska man tolka alla dessa pristävlingar? Vilken är det som räknas som riktigt stora? För står det World Beer Cup, då låter det rätt mäktigt. Men det kan ju lika gärna vara värsta skittävlingen där sju ölburkar ställer upp, varav fyra är bryggda på tallbarr och grodyngel eller nåt sånt.

– Grattis, Pistonhead! Ni tog hem guldet för bästa öl på Törebodas Kofestival!

Ja, ni fattar vad jag menar.

Det är som tyngdlyftning. Det låter ju riktigt tungt att stoltsera med en guldmedalj från ett Nordiskt Mästerskap, men vad säger man när man vet att det var två tävlande som ställde upp?

Jag hade ju fan tagit medalj i tyngdlyftnings-DM om jag bara hade ställt upp!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.