Att jobba på ett kryssningsfartyg är inte lätt. Du jobbar varje dag i många månader i sträck utan en endaste dag ledigt, och arbetstimmarna är oftast ”officiellt” runt tio, elva timmar per dag, men blir alltid mer. Dock är kraven och utbildning stenhårda, och nu har det verkligen satts på prov. På lyxkryssaren Carnival Triumph hände det som vi alla är tränade för men som inte får hända, brand i maskinrummet. Det slog ut nästan alla funktioner på båten, navigation, toaletter, air condition osv.
Resultatet är översvämmade toaletter överallt, med skit och piss rinnande längst golven som i sin tur får folk att spy överallt av äckelkänslor. Jag har själv vart med om att toaletterna slutat fungera för någon dag eller fler och det är TOTALVIDRIGT men inte på långa vägar som det här. Jag kan knappt föreställa mig det stackare vars jobb nu förvandlats till en mardrömsutmaning som besättningen inte har något annat val än att möta.
Skeppet har 3000 passagerare, som måste göra sina behov varje dag i snart en vecka i ej fungerande toaletter. Sen får vi inte glömma att det är ytterligare 1000 personer i besättningen som ska få detta att fungera. Poor Housekeepers. Dessutom börjar all mat och dryck ta slut så nu slåss folk bokstavligen om maten som är kvar, de tältar på däck för att kunna andas och hänger ut lakan med SOS-signaler.
FYFAN vad jag lider med både passagerare men framförallt besättningen. Men det är sådant som kan hända på haven, det är det vi är tränade för och jag har all tillförlit att de blir både stämda och hjälteförklarade senare. Dock undrar jag om de högre officerarna klarar trycket nu när det gäller. Några lär bryta ihop av sömnbrist och stresstrycket. Hoppas den nya bogserlinan håller bättre än den förra, ända in i hamn till Alabama.
Kramiz – Gino Lundqvist —