Med nya Mercedes A-klass som nu släpps på marknaden finns nästan inget gemensamt med föegångaren. Borta är den höga, fyrkantiga designen. Nya A-klassen är sportig och skarpt designad. Bokstaven A brukar användas för att för att beteckna segmentet för små bilmodeller. De två första A-klassbilarna från Mercedes tog upp minimalt utrymme på vägen. Den första mätte bara 3,5 meter mellan stötfångarna. Nästa generation var längre men hade fortfarande en bit kvar till fyrametersgränsen.
A står nu istället för Attack. Attacken sker med en väldesignad bil som försetts med trevliga prislappar. Basmodellen A180 (med 122 bensindrivna hästar) kostar från 214 900 kronor. Betydligt billigare än Audi´s och BMW´s instegsmodeller som är huvudmålen för attacken. Nya A-klassen har helt andra proportioner än föregångaren. Taket är 16 centimeter lägre, längden har ökat med 40 centimeter och tyngdpunkten är sänkt fyra centimeter. Föraren sitter nästan 18 centimeter närmare marken än i gamla modellen. Nya Mercedes A ser ut som en liten sportkupé och uppför sig även så. Hjulen håller fast i asfalten med hjälp av en fyrlänkad bakvagn och ett ESP-system som lägger an en lätt broms på innerhjulen om de vill börja spinna i kurvorna. En sjustegad dubbelkopplingslåda ser till så att kraften från dieselmotorn kommer i rätt ögonblick. Styrningen är lätt och exakt. Mercedes A är behaglig att köra.
Fem maskiner ingår i motorprogrammet. Alla är fyrcylindriga och turbomatade. Den minsta är en diesel på 109 hk. Den förbrukar bara 0,38 l/mil och släpper ut 98 gram koldioxid. A200 CDI har 136 hk och är en lugn och trivsam vardagsmotor. Den klarar också miljögränsen men de tre bensinmotorerna, på 122, 156 och 211 hästar gör det inte. I A 200 sitter 156-hästarsmotorn. Med direktinsprutning och turbo får den ett högt vridmoment, 250 Newtonmeter, som kommer vid låga varv I premiumklassen gäller det att ha många alternativ så att varje köpare kan sätta ihop sin individuella bil. I Sverige erbjuds fyra grundpaket och därutöver finns långa listor med prylar. Det går exempelvis att länka bilen till sin iPhone.
A-klass är ännu inte officiellt krocktestad, men kommer säkert att få fem stjärnor. Nära 70 procent av karossen består av höghållfast stål och det går att plocka in tio olika system som hjälper föraren undvika olyckor. Att säkerheten är hög märks när man sätter på sig bilbältet. Det dras åt automatiskt. Som standard har A-klass ett radarbaserat system som hjälper föraren att bromsa om det är risk för en krock med bilen framför. Då blinkar först en liten varning, senare hörs också en signal. Bromsarna förbereds men föraren måste själv trampa på pedalen. Mercedes A-klass lanseras nu i September här i Sverige, med största sannolikhet kommer den locka en yngre målgrupp än tidigare.
Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se