Även en familjekombi kan vara en supersportbil, Audi RS6 Avant är en av dem. Två cylindrar och 20 hästkrafter har dock försvunnit sedan förra RS6 Avant. Ändå är den senaste monsterkombin från Audi snabbare än någonsin – och därtill mycket bränslesnålare än sin företrädare.
Snabbare, lättare, snålare men klenare. Audi ser ut att ha övergett hästkraftskriget i och med nya RS6 Avant. Mens World har nu kommit över de första uppgifterna om Audis BMW M5-utmanare och på pappret ser det ut att bli spännande dueller mellan de båda prestandabilarna. Audi har som vanligt fördelen med ett kombiformat, en karossvariant BMW övergav i generationsskiftet från förra M5 till nya. Lastutrymmet är tack vare kombin fina 1 680 liter. En annan sak som särpräglar Audin är fyrhjulsdriften, som bidrar till att hitta fäste redan från start, vilket bland annat gett en 0-100 km/h-tid på Porsche 911 Turbo-snabba 3,9 sekunder. Än viktigare för Audi är att det dessutom klår BMW M5:s 4,4 sekunder och Mercedes E 63 AMG:s 4,3 sekunder.
Toppfarten är lika sportbilsmässig den. Innan RS6 slutat accelerera står nålen på 305 km/h, med tillvalspaketet Dynamic Plus. Audi har alltså övergett den tidigare överenskommelsen bland tyska biltillverkare som satte 250 km/h som övre gräns, vilket var ett inofficiellt krav från tyska myndigheter för att fortsätta tillåta fri fart på Autobahn. Den är dock kvar i RS6 utan Dynamic-paketet (toppfart 280 km/h) eller värstingen Dynamic Plus.
Den senaste trenden med att låta små turboaggregat pressa upp effekten i mindre motorer – så kallad downsizing – ger en lägre bränsleförbrukning, vilket även gagnat Audi RS6. Borta är den tidigare V10-motorn på 580 hästkrafter, men så drar den nya bilen strax under litern per mil i blandad körning. Effekten på 560 hästkrafter är lika många som i BMW M5, men 35 fler än i Mercedes E 63 AMG. Det fruktansvärd vridet på 700 newtonmeter kommer redan vid 1 750 v/min och håller sig kvar till 5 500 v/min. Antispinnfunktionen ESC har sportläge men kan även kopplas ur helt och hållet för de som gillar att antingen sladda eller utmana ödet.
Vid låg belastning stänger motorn av hälften av cylindrarna automatiskt för att spara bensin, men motorn tänder på alla cylindrar igen på hundradelar av en sekund. Motorn har kopplats samman med en åttaväxlad tiptroniclåda som antingen går att växla manuellt eller lämnas helt och hållet i automatläge. Standardbromsarna mäter 390 mm fram, men kan uppgraderas till 420 mm stora keramiska bromsar, som sparar både vikt och tar längre tid på sig innan de mattas av. Totalt har man lyckats spara 100 kilo i generationsskiftet, även om RS6 inte kan anklagas för att vara en lättviktare.
Inuti bilen möts föraren av en RS-ratt med flat botten och Audis MMI-system som i RS6 utrustats med en växlingsindikator, som blinkar till när det är dags att skicka i nästa växel. Baksätet består av två sportstolar, men går att byta ut mot ett mer familjevänligt tresitsigt dito.
Christian Ternstedt
christian@mensworld.se