The_Monuments_MenGeorge Clooney är tillbaka som regissör och gör en film om konstens viktiga funktion i samhället. Resultatet är en speciell komedi som inte behärskar temat.

Nazisterna har invaderat Belgien, Frankrike och Italien. De har beslagtagit konst och förstört mängder av vad som mycket väl hade kunnat hamna på dagens UNESCO-lista över världsarv. Med presidents Roosevelts godkännande bildar ett par äldre herrar (spelade av Matt Damon, John Goodman, Jean Dujardin, Bill Murray, Bob Balaban och Hugh Bonneville) gruppen Monuments Men vars uppgift är att bevara kulturarvet för framtida generationer. Men varför det skulle vara så viktigt att lägga resurser på det i ett krig där judar massbegravs, är inget manuset tillåter oss att reflektera över. Vi får undvaras från all slitgöra och behöver bara sitta och lyssna på Frank Stokes (George Clooneys) långa monologer kring om konst är värt att riskera livet för.

Precis som Tarantino gjorde med ”Inglourious Basterds” har Clooney hittat en ny ingång till att berätta om Andra världskriget, 1900-talets mörka historia som i efterhand blivit något att tjäna pengar på – inte minst i filmindustrin. ”The Monuments Men” är baserad på en sann historia i krigets slutfas men har uteslutit kvinnorna i filmversionen. I verkligheten var The Monuments Men inte bara män. Cate Blanchett tittar fram några gånger men det är så långt representationen sträcker sig i den frågan. Clooney slår däremot ett slag får mångfalden på annat håll då han nästan uteslutande rollsatt skådespelare som passerat genomsnittsåldern i Hollywood.

”The Monuments Men” är ett typexempel på slappt filmskapande. Här har man använt sig av ett halvtaskigt berättarknep, en MacGuffin-karaktär, för att förstärka de andras betydelse och lökig musik. Det är en film i sentimentalaste laget men alldeles för uppstyltad för att sätta känslorna i gungning. Visst har vi dessa volontärer att tacka för att verk av Michelangelo och Da Vinci finns kvar till allmän beskådan. För om Führer hade fått som han ville hade planerna på att bygga världens största konstmuseum i hans hemstad i Linz med stöldgodset gått igenom. Men inte behöver det markeras som om detta vore månlandningen och peka ut ryssen som det stora svarta fåret. Sevärd JA, inte mer.

Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.