Oasis of the Seas är världens största kryssningsfartyg och erbjuder passagerarna bekvämligheter så som tvåvånings loftsviter och lyxsviter som mäter 150m2 med balkonger med överblick mot havet. Skeppet erbjuder en linbana, ett kasino, en minigolfbana, fyra simbassänger, volleyboll- och basketbanor, temaparker och daghem för barnen.
Fartyget har 2 700 hytter och kan ta cirka 5 400 passagerare (6 300 om hytterna utnyttjas maximalt). Standardhytterna är på 18 m² och har tillverkats som moduler i Pikis. En del av hytterna byggdes på plats. Den största sviten är på 156 m² Fartyget kostade 1,4 miljarder dollar att bygga.
Kris eller ej, kryssningsrederier såsom Royal Caribbean fortsätter att beställa nya fartyg på löpande band. Varv i Europa dominerar fortfarande totalt byggandet av nya kryssningsfartyg. Tyska Meyer Werft, italienska Fincantieri och Norge-baserade STX har alla haft fullt upp de senaste åren. I dagarna fick Fincantieri order på två nya fartyg: Carnival Cruise Lines beställer en kryssare på 135000 ton som tar över 4000 resenärer. Leverans vintern 2016.Holland America Line beställer ett fartyg på 99000 ton med plats för 2650 passagerare. Leverans hösten 2015.
Samtidigt bekräftade Royal Caribbean i förra veckan att man förhandlar med STX om byggandet av en tredje syster till världens största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas och Allure of the Seas. De här fartygen är på hela 225000 ton och tar över 5000 resenärer. Bägge byggdes på STX varv i Åbo, Finland.
– Oasis of the Seas and Allure of the Seas har visat sig vara exceptionellt attraktiva fartyg som får de högsta gästbetygen av alla i hela flottan, säger Royal Caribbean styrelseordförande Richard Fain. Priset per styck för de här fartygen är på cirka tio miljarder kronor. Blir byggandet av det tredje av kommer det sannolikt att levereras tidigast 2016, eftersom Royal Caribbean har två nya fartyg på gång, som blir klara på Meyer-varvet i Tyskland 2014 och 2015.