Jag har ett udda intresse. Jag kan mycket om olika flygbolag, flygtyper och flygplatser. Det hela började när jag var yngre, och innan jag skulle flyga kollade jag upp all information om flygbolaget och den maskin jag skulle flyga med för att ha full koll. Jag är absolut inte flygrädd längre men mitt intresse för kommersiellt flyg har fortsatt.

Läste i tidningen att SAS riskerar att gå i KK därför att bankerna inte är beredda att förlänga deras lån. No shit, det kom verkligen som en överraskning :)Svenska, danska och norska staten har pumpat in pengar i det där bolaget senaste 10 åren. Och de kommer att få fortsätta göra så, om de i min mening inte ändrar konceptet helt och hållet. Att staten ska äga ett flygbolag är ju ett skämt, de kan ju inte driva något effektivt, kolla bara på alla myndigheter, systembolaget eller Sj, hur sexiga och effektiva är de bolagen?  De borde koncentrera sig på att styra landet istället!  Att ha ett gemensamt flygbolag för norden var säkert en jätta bra idé för mer än 60 år sen (startades 1946) när det knappt fanns någon konkurrans. Vad står SAS för idag? Ingen aning? Vet ni? Ett medelmåttigt flygbolag med medelmåttig service. Planen är också medelmåttiga och man får ingen speciell känsla vad varumärket står för. Till och med logan känns lagom och står inte för nåt. Kolla bara på Thai Airways, det bolaget känns thailändskt från den sekund man bokar tills man stiger av planet.  Om jag skulle ta över SAS skulle jag börja med att stycka upp bolaget i tre bolag, ett svensk och norskt och ett danskt. Norska skulle jag antagligen sälja till Norwegian. Sedan skulle jag rebranda det svenska till t.e.x Swedish Air eller AirSwed kanske. Sverige som varumärke står för kvalité utomlands och det är extremt starkt varumärke och det finns mycket att bygga vidare på det.  Jag skulle kasta ut alla fackförbund som bara gillar att bråka, och satsa på att anställa nya unga kvinnor. Det skulle sänka kostnaderna radikalt och ge fler passagerare då Sverige är känt för sina vackra kvinnor 😉 Jag skulle satsa på Svensk design i planen, svensk meny och skulle se till att bolaget stod för något, att passagerarna kände att nu flyger jag verkligen med ett svenskt flygbolag.  Jag blir upphämtat i en Volvo, designen i flygplanet är svensk, jag blir serverad av vackra svenska flygvärdinnor och jag får svenska köttbullar serverat. Jag skulle även kasta ut alla gamla MD-82 som drar massa bränslen och istället dra ner linjerna så man satsade på de linjerna med bra beläggning. Jag hoppas verkligen SAS klarar sig, men jag tror att de har mycket att jobba på ,men förhoppningsvis får de lite bra tips här 🙂

SAS Flaggskepp Airbus A340-300

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.