IMG_4043

 

Att skylla på ”systemet” är inget nytt. Förr i tiden drog ofta folk till med denna klassiker, men syftade då oftast på rådande politiskt ”system”.

 

Det verkar djupt rotat i människan, som en typ av mental ventil, att skylla saker på ”system”. Det verkar vara den sista utposten när man inte kan eller vill ta eget ansvar, eller helt enkelt inte förstår eller kan analysera anledningen till ett problem.

 

Under senare år har ”system-skyllningarna” mest handlat om ”digitala system-skyllningar”. (Vilket skönt ord… undrar om det kommer in i Svenska Akademien.)

 

När ens telefon, internet, tv-box, deklaration, portal för att kolla barnens schema i skolan, avräkningar från skivbolag, larm, internetbank, inloggning på alla-hundra-olika-sidor-man-måste-ha-för-att-existera, mejlkonto, och så vidare, inte fungerar vill man veta varför. Om man efter mycket om och men får svar brukar detta alltid vara detsamma:

 

”Vi har något fel på vårt datasystem just nu” eller ”Vårt system ligger nere” eller ”Vi har bytt datasystem så därför fick du fel…” eller ”Försök igen i morgon, vi håller på att uppdatera vårt system…”, och så vidare.

 

Inget konstigt med det, MEN: De ”digitala system-skyllningarna” har hamnat i en allmänmänsklig, helt egen frizon. De används, framför allt av större företag, endast som förklaring, men inte som ursäkt för den oftast obehagliga situation en kund hamnat i. Det är numera vedertaget helt okey att någon annan får lida, så länge förklaringen är ett systemfel. Personen i kundtjänst ber oftast inte ens om ursäkt på hövligt och propert manér, utan konstaterar bara att de ÄR just ett systemfel. Det finns tanke på att ansvaret att leverera faktiskt ligger hos leverantören, oavsett vilket ”system” de väljer till hjälp att driva sin verksamhet med. Alltså, det har utvecklats till någon slags ”force major” i vardagslivet.

 

Tänk om en mindre företagare kunde använda sig lika flitigt av ”digitala system-skyllningar”.

 

Tänk till exempel en DJ, som inte dyker upp på en bokad spelning på ett bröllop. Festen går åt helvete, och när det besvikna paret dagen efter ringer och frågar varför han inte dök upp/levererade, svarar han bara; ”Tyvärr, mitt bokningssystem låg nere igår…”

Det skulle naturligtvis inte accepteras. Personligen vet jag att detta skulle vara en katastrof för brudparet ifråga, och har därför inte missat en enda spelning av alla de tusentals spelningar jag gjort i mitt liv på olika platser och tillställningar i världen. Det får helt enkelt inte hända. Därför har jag mitt ”system” för att det inte ska ske, som funkat klanderfritt under 35 år. Jag tar ansvar för mitt system, och skulle det någon gång mot all förmodan brista någon gång i framtiden, skulle jag börja med att be om ursäkt!

 

Alltså, ett system, hur stort eller litet det än är, ska vara skaparen och innehavaren av systemets ansvar!

 

Den enda gången det är någorlunda okey att skylla på ”systemet” är möjligtvis att skylla på Systemet, när man vaknar upp bakis som en övertankad örn, och undrar vad fan man gjorde igår. Men då får man bara göra det på skämt.  I övrigt ska man låta bli att skylla på ”system”.

 

Pease!

 

Rasmus Raz Lindvall

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.