Funderar på en sak. Alla turistprylar som finns till salu i varje turisthåla – vem köper dem?
Jag minns mitt första besök i Storbritanniens huvudstad, det var när jag gick i sjunde klass i högstadiet. Då tyckte jag att t-shirten ”My friend went to London and all I got was this lousy t-shirt” var lite smårolig, det var ju första gången jag såg en sådan. Köpte dock ingen sån. Det blev en ”Adihash – for all grass sports” i stället.
Vad jag tycker är lite fantastiskt är att de FORTFARANDE säljer dessa tröjor och överallt i London. På varenda gata, med endast 50 meters mellanrum finns de – affärerna där det säljs kylskåpsmagneter formade som Big Ben, små, röda dubbeldäckarbuss-sparbössor och de där tunna, svarta polisplasthattarna.
Vem är det som köper dem? Finns det någon marknad för dem? Massproduceras de, eller är det lager från 70-talet som fortfarande finns kvar?
London är ju absolut inte enda stället som har dessa prylar. Kolla exempelvis på Kanarieöarna.
Jo, men tjena. Måste vara en speciell typ av folk som tilltalas av denna typ av kläder. På Classic Car Weekend i Rättvik för några år sedan såg jag en 12-åring promenera omkring bland fordonen tillsammans med sina föräldrar … iklädd en svart tisha med texten ”Analklåda”.
Det är nog i den där typen av kretsar man stolt skulle ta på sig ”den fräcka ti-schötten från Kanarieöarna”. Blir ju bra med lite variation till den svarta tröjan med vargen på.
Jag kan ju säga att jag köpte den där London-tröjan för ett par år sedan. Enbart på grund av att den är så jävla B så den är cool. Ungefär som jag. Fast jag är ju givetvis inte B, bara cool.
Och det är det enda sättet jag ser att de här turisttröjorna skulle sälja – att en världskänd person, gärna modeikon, skulle visa sig i en sådan. Helvete vad många svenskar man skulle se i en Gran Canaria Triathlon-tisha.
Hade garanterat köpt Triathlontröjan om jag vart 20!
Mycket intressant, jag har själv ställt mig samma fråga mången gång då jag bor i just en sådan stad där 80% av butikerna säljer souvenirer. Det har gått så långt att jag studerat detta lite närmare och går ibland in i någon av de lite större butikerna för att se vad för typ av folk som vistas där inne, för folk går faktiskt in.
Jag skulle påstå att :
55% består av damer över 55+ som irrar runt med en desperat blick för att hitta något att köpa
30% består av dessa damers stackars män, detta är den typen som 1. inte gillar öl eller 2. inte får dricka öl istället för gå in i dessa butiker
Resterande 15% är lite blandat löst folk, ofta av östeuropeiskt eller kinesiskt ursprung, vad jag antar kan tänkas vara någon form av förstagångsturister.
Om min teori stämmer så kommer denna typ av försäljning lyckligtvis dö ut såsmåningom.
Berra: Haha, Robertsfors Don Juan. Du hade varit kung på korvmojen!
Sam: Härlig observation och en bra analys!
Haha, när jag var 17 år köpte jag precis en sådan londontröja till min syster, men hoppas att detta kan ursäktas med ungdomligt oförstånd…
Klabbe: Jo, man köpte själv en Adihash – for all grass sports samt en Adolf Hitler European Tour (som man för övrigt hade på sig när vi hade prov om andra världskriget i gymnasiet).