Konceptbilen Lamborghini Sesto Elemento tog kolfiberanvändandet till nya nivåer när den visades för två år sedan. Serieproduktion stundar nu och här är ett smakprov på vad som väntar. På Parissalongen hösten 2010 stod Lamborghini verkligen i centrum då de hade med sig salongens mest extrema kärra – Sesto Elemento (italienska för sjätte elementet).
Visst lockade den giftiga formgivningen som mer än någon annan bil andades attackplan, men det var materialet som bilen var uppbyggd av som fick folk att höja på ögonbrynen. Den var i stort sett uteslutande byggd i kolfiber.  På Frankfurtsalongen ett år efter premiären i Paris bekräftade Lamborghini att Sesto Elemento inte bara kommer att kommas ihåg som en extravagant konceptbil. De lovade då att den kommer att gå i produktion inom en ganska snar framtid.
Sedan tidigare vet vi att det blir en begränsad upplaga av Sesto Elemento, nämligen 20 stycken. Det berättade Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann för snart ett och ett halvt år sedan. Vad han då inte berättade var att de 20 exemplaren tekniskt ska bli så extremt lika konceptbilen att de inte går att göra gatlegala. Det blir med andra ord 20 bilar ämnade för banan. Det berättar Lamborghinis forsknings- och utvecklingschef Maurizio Reggiani i ett officiellt Audi-magasin. Eftersom man vill behålla alla avancerade kolfiberlösningar, exempelvis hjälpramar och säkerhetsceller som vanligtvis är i aluminium, kan man inte få Sesto Elemento att bemästra alla dagens krocksäkerhetskrav. Andra smaskiga detaljer som avslöjas är att karossdelarna ska kunna snäppas av och på med snabbkopplingar för att man enkelt ska kunna serva bilen.
Maskinellt är det inte lika nydanande som övriga bilen. Här handlar det om Lamborghinis väl använda V10 på 5,2 liter som pumpar ur sig 570 hästkrafter. Via en semiautomatisk låda når krafterna alla fyra hjul. Eftersom Sesto Elemento är extremt lätt med sina 999 kilo, precis som konceptbilen, blir prestandan därefter. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, alltså samma siffra som för Bugatti Veyron Super Sport. Prislappen beräknas landa på omkring 17-18 miljoner kronor.

Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.