Nya RS7 är nu officiellt avtäckt. Under huven hittar man Audis nya dubbelturbomatade V8 som trots en effekt på 560 hk och 700 Nm klarar en förbrukning strax under en liter per mil.

Audi fortsätter utveckla sin modellflora med prestandamodeller från trimavdelningen RS. Senast ut i raden är kombicoupén A7, som på sedvanligt manér byter ut bokstaven mot förkortningen för RennSport.  Den fyra liter stora V8:an ger 560 hästkrafter. Som av en slump är detta exakt lika mycket som huvudkonkurrenten BMW M6 Gran Coupé. Mercedes CLS 63 AMG visas även den upp på bilsalongen i Detroit och har i uppdaterad förpackning 557 hästkrafter och 720 newtonmeter.
Det råder därmed ingen tvekan om att hästkraftskriget näppeligen kan anses vara avslutat. Audi RS7 klarar sprinten upp till 100 km/h på 3,9 sekunder – en tid som fram till för bara några år sedan var förbehållen tvåsitsiga superbilar från Porsche och Ferrari. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h, men kan på kundens begäran justeras upp till 305 km/h.
Givet att man kör lite mer behärskat ska motorn klara sig på 0,98 liter per mil. Dels går det att förklara med aktiv cylinderavstängning som under låg belastning stänger av fyra av de åtta cylindrarna. Dessutom har bilen start/stopp-teknik vilket stänger av motorn helt vid stillastående.
När foten byter plats från broms- till gaspedal kickar motorn igång direkt och skickar ner kraften till alla fyra hjul. De väl tilltagna bromsarna mäter 390 mm, förutsatt att man inte valt till de 420 mm stora keramiska bromsarna.  I tillbehörslistan finns även möjligheten att byta ut den standardmonterade luftfjädringen mot en sportigare dito med Dynamic Ride Control, DRC, vars dämpare kan justeras i tre steg. När bilen kommer till Sverige är inte klart men priset lär inte hamna under miljonen.

Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.