Lamborghini Aventador är sen förra året Lamborghinis nya flaggskepp och den ersätter trotjänaren  Murciélago som en gång i tiden tog över efter Diablo. Vi på Men´s World ska snart provköra besten som gör 0-100km/h på 2,9 sekunder. Precis som sin föregångare är det V12-motor som gäller.  Aventador har mer effekt än sista versionen av Murciélago. Trots det är bränsleförbrukningen sänkt med nästan tre deciliter till 1,72 liter per mil. Motorn, som du ger 700 hästkrafter jämnt och har ett maximalt vridmoment på 690 newtonmeter. Tillsammans med växellådan och fyrhjulsdriften sticker Lamborghinis nya tjur iväg från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder. Det är bara 0,4 sekunder långsammare än Bugatti Veyron SuperSport som har 500 fler hästkrafter än Lamborghinin. Toppfarten är 350km/h

En anledning till Aventadors blixtrande snabba accelerationstid är den låga vikten. Torrvikten är 1 575 kilo vilket är ganska lågt för att vara en bil av den här klassen i dag. Viktfördelningen är 43 procent fram och 57 procent bak och vikt/effekt-förhållandet landar på 2,25 kilo per hästkraft. Vikten tio kilo högre än för tidigare värstingmodellen men Aventador är något. Låg vikt har man åstadkommit genom att chassi, kaross, drivlina och mycket annat till stora delar är utfört i lättviktsmaterial så som kolfiber, aluminium, härdade plastkompositer och mycket mer.

Både klassisk och ny design i ett

Aventador ser ut som en klassisk Lamborghini men bjuder ändå på en hel del nyheter formmässigt. Bilen har vassare och kantigare linjeföring än någon annan Lamborghini tidigare. Det är tydligt att märket valt att spinna vidare på det Stealth-tema som man introducerade med Reventón. Interiören för tankarna delvis till ett stridsflygplan. Lite mer ombonat för komfortens skull, men en tydlig detalj som är hämtat från flyget är startknappen. På mittkonsolen lyfter man på det röda locket som döljer själva knappen.
Strax ovanför startknappen finns tre knappar märkta Strada, Sport och Corsa. Vill man ha komfort är det knappen Strada som ska tryckas in. Då går bilen mjukare och växlingen är helautomatisk.. I Sport-läget ändras växlingspunkterna och själva växlingarna sker rasande snabbt. Corsa-läget är det mest extrema körprogrammet där bilens fjädring blir hårdare och växlingarna sker optimalt fort på 50 millisekunder. Corsa innehåller även en Launch Control-funktion för maximal acceleration. Ovanför knapparna hittar man en skärm på sju tum som är standard. Via skärmen kan man sköta det mesta som rör bilen, samt navigera, välja musik och koppla in externa enheter, till exempel en iPod.

För att bli lycklig ägare av Lamborghinis nya värsting måste man vara beredd på att lägga upp 255 000 euro exklusive skatt. Än hittar du inte någon begagnad på blocket.

Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.