Efter ett år av snack och spionbilder är den så äntligen presenterad – Mercedes nya busbil A 45 AMG som ska ta upp kampen med Audi RS3 och BMW M135i. Med 360 hästar och fyrhjulsdrift har den kanske redan ett försprång trots att man ännu inte kunnat provköra den.
Mercedes A-klass är sedan förra året inne på sin tredje generation och det är först nu som Stuttgarts minsting har fått genomgå den AMG-behandling som så många har velat se. Mercedes A 45 AMG, som har världspremiär på bilsalongen i Genève i mars, har inte – som modellbeteckningen kan ge sken av – en 4,5 liter stor motor som får hjulen att snurra. I stället är det en 2,0 liter stor fyrcylindrig maskin med twinscroll-turbo som tagit plats framför främre hjulaxeln. Mercedes har valt att plocka ut 360 vilda hästkrafter vilket gör den till världens mest kraftfulla serieproducerade tvålitersmaskin. 180 hästkrafter per liter är… väldigt mycket!
Maxeffekten, som infinner sig vid 6 000 r/min, är dessutom mer än vad de båda huvudkonkurrenterna Audi RS3 och BMW M135i xDrive kan erbjuda sina kunder. De levererar bara 340 respektive 320 hästkrafter. Maxvridet ligger på 450 newtonmeter mellan 2 250 och 5 000 r/min och maximalt laddtryck i turbon ligger på 1,8 bar. Vid sidan om finesser som nanoteknikbehandlade cylinderväggar har A 45 AMG också start/stopp-system som hjälper till att få ned förbrukningen till 0,69-0,71 liter per mil vilket motsvarar mellan 161 och 165 gram koldioxid per kilometer. Bilen möter de hårda avgaskrav som införs 2015, det vill säga EU6/Euro 6. Dessutom är partikelutsläppet reducerat till en nivå som klarar de lagar som införs först 2017.
Men nu är du garanterat inte intresserad av några förbrukningssiffror utan vill i stället se hårda fakta om prestandan. Okej då. Vad sägs om 0-100 km/h på 4,6 sekunder och elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h? 0-100-siffran är densamma som för Audi RS3 av nuvarande generation (en ny är på gång inom ett par år eller så) men en tiondel bättre än för BMW M135i xDrive som gör sprinten på 4,7 sekunder. Motorn i Mercedes A 45 AMG är kopplad till ett AMG-sportavgassystem som sägs låta extra fränt. Den är också kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, AMG SpeedShift DCT med växelpaddlar, som skickar kraften ut till alla fyra hjul. A 45 AMG är alltså vad Mercedes kallar för 4Matic, det vill säga fyrhjulsdriven, precis som sina konkurrenter RS3 och M135i xDrive.
Växellådan kan ställas enligt tre olika förprogrammerade körprogram beroende på vilket humör man är på. M står för manuellt lägre, S för sport och C för kontrollerat energiläge varav sistnämnda har start/stopp-systemet aktivt. Ytterligare ett sportigare M-läge finns och kallas Momentary M. Dessutom finns något som kallas Race Start, en launch control-funktion som optimerar bilen vid acceleration. Som om det inte vore nog kan även ESP-systemet sättas i tre olika lägen – på, av och sport. Bakaxeln av multilänktyp är helt nyutvecklad för A 45 AMG och innehåller även en differentialbroms som sig bör på bil av den här kalibern.
Premiär till sommaren!
Christian Ternstedt
christian@mensworld.se