Blödande asfalt, fara för halka samt sandning av vägar mitt på sommaren? Har ni hört på maken på mer konstiga företeelser? Allt är dock helt sant. Kanske låter som ett lyxproblem men självklart vill man klä sin bil med rätt sulor och varför inte hotta upp den med lite nya heta fälgar?
När temperaturen går upp mot 30-strecket så värms asfalten upp till en temperatur när den nästan börjar smälta. Bubblor och sprickor uppstår och man kan se hur den heta luften dallrar som gelé ovanpå vägen. Detta gäller speciellt nylagd svart asfalt. Det kan orsaka halka och det är därför Trafikverket gör något så konstigt som att sanda dessa vägar. Sand och bubblig asfalt = minskad halkrisk.
Därför är det av yttersta vikt av att ha tillräckligt med mönsterdjup på däcken samt att de inte är för gamla och spruckna. Gummisammansättning och en del andra faktorer kan vara livsavgörande. Läs mer om klasserna och vad som kan passa bäst både för het sommar och iskall vinter på Sveriges mest avancerade däck & fälgväljare – Svenska Gummihuset. Olika val gäller även för olika bilar.
Dessutom kan man även passa på att byta upp sig till några otroligt coola fälgar när man ändå är inne på sidan. Det kan förvandla hela bilen till kvarterets nya middagssamtalsämne!
Det här geniala med energimärkning/deklaration är dessutom en riktigt bra användarmall. Från klass A-G. Inhandlar man lite bättre däckklass ja då kostar det en slant extra vid köptillfället men i längden blir det mycket bättre eftersom bränsleförbrukningen blir lägre, bullernivån sänks samt det är bättre för miljön. Win-win situation!
Men viktigast är som alltid att ni chillar i trafiken, inte kör ner över kajkanten och blir fiskmat eller sladdar ner i dikena. Men som sagt, då gäller det att har rätt gummi i sulorna!
– Av Gino Lundqvist
gino@mensworld.se