625 hästkrafter, bakhjulsdrift och formel 1-teknik. Möt Mclarens senaste skapelse för gatubruk. Toppfarten är långt över 300 kilometer i timmen och 0–100 km/tim går på snabba 3,1 sekunder.

Dörrarna till 12C öppnas inte med handtag utan mer som man låser upp en Iphone. Dra handen under karossvecket på dörren och en hightech-grej känner av din hand och öppnar dörren. McLaren är i grunden en framgångsrik formel 1-team men i slutet av 80-talet ville företaget mer och 1992 visades McLarens första civila bil, F1. Praktiskt taget en formel 1 klädd i ett skal av kolfiber och med plats för tre personer och ett par väskor.

F1 var länge världens snabbaste standardbil med en toppfart på nästan 400 kilometer i timmen, och den var svindyr. Trots att det är 20 år sedan McLaren F1 kom till jorden räknas bilen än i dag till en av världens bästa sportbilar. Men F1 var mer racer än gatbil, till exempel satt föraren i mitten, med båda passagerarna snett bakom. Perfekt för viktfördelning och sikt – värdelöst för snygga i- och urklivningar. 12C är mer normal, två personer ryms och föraren sitter till vänster, åtminstone i de delar av världen där man kör på rätt sida vägen. Tröskeln (som också är sidokrocksydd) i kolfiber är bred, ändå är det hundra gånger lätt­are att kliva in i 12C än i F1. 12C känns inte alls så spartansk som man förväntat sig. Interiören är förvånansvärt ombonad, mer sköna vandringskängor än stenhårda slalompjäxor.

0–200 kilometer i timmen tar 8,8 sekunder och det behövs bara ett ögonblicks hjärnsläpp för att avsluta dagen i räcket. Skylten med 200 meter till kurvan blixtrar förbi och skylten med 150 meter – och jag kliver på bromsen. Bromsarna suger tag i de breda däcken. Samtidigt reser sig spoilern upp vertikalt och blir ett luftankare. 12C åmar sig en aning och farten minskar vansinnigt snabbt, från 200 stannar bilen på 123 meter. Jag fegar och bromsar för tidigt i varje kurva. Den kritik 12C fått för att bilen är opersonlig och inte tillräckligt körglad har jag ingen förståelse för. 12C är som en förlängd del av dig själv på banan och precis som det sas om Spitfire under andra världskriget: ”Du flyger inte en Spitfire, du klär på dig den”. McLaren 12C är inte opersonlig. Den här bilen kanske inte är lika sugen på att åka på bredställ som Ferrari 458 Italia men den är snabbare i de flesta fall, till exempel på Nürburgring.

Medan många andra supersportbilar är just supersportbilar jämt – stenhårda, bröliga­ och bråkiga – byter 12C kostym när man lämnar banan för några mil på landsbygden. Med fjädring och drivlina inställd på normal nivå är det här en riktigt komfortabel bil. Det går att samtala även i hög fart och fjädringen sväljer ojämnheter bättre än en Audi med sport­chassi. Avancerad teknik gör McLaren 12C till en fantastisk bil som klarar­ allt, från snabba varv på racerbanan till söndagsåkning på småvägar eller semester­trippen till Rivieran. Vad mer kan man begära för knappt två miljoner.

Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.