Flera års väntan på en ny extrem superbil från Ferrari är nu över. Nya LaFerrari tar över stafettpinnen efter föregångaren Ferrari Enzo. Enligt officiella uppgifter från Ferrari har bilen totalt 963 hästkrafter och ska klara 0-100 på under tre sekunder.
Förväntningarna är högt ställda på Ferraris nya värsting, särskilt på årets bilsalong i Genève. Årets salong är nämligen fylld av superbilar då det är fyra världspremiärer av extrema bilar, dvs McLaren P1, Lamborghini Veneno och Koenigsegg specialbil Agera R Hundra samt då även om Ferrarin LaFerrari. Namnet kanske får ett och annat ögonbryn att rycka lite, men tanken bakom är att se det som ett superlativ i bilvärlden säger Ferraris vd Luca di Montezemolo i ett uttalande.– Vi har valt att kalla bilen för LaFerrari eftersom det är det ultimata uttrycket av vårt företags kärnvärde – perfektion. Perfektion som i teknisk innovation, prestanda, framåtblickande design och ren körglädje.
Det är stora ord, men en titt på specifikationerna på pappret antyder att di Montezemolo kan ha rätt. Under skalet finner man inte bara en, utan två, motorer. Den ena är en konventionell, om nu det är rätt ord i sammanhanget, V12-motor på 800 hästar (vid 9 250 v/min!) och den andra är en elmotor på 163 hästkrafter. Sammantaget ger systemet HY-KERS 963 hästkrafter och över 900 newtonmeter i vridmoment. Tekniken känns igen från Formel 1 och möjliggör även att köra helt på eldrift, om än bara i några kilometer.
Framförallt lär tekniken ha införts i flaggskeppsmodellen LaFerrari för att sänka Ferraris genomsnittliga koldioxidutsläpp över modellfloran. Även om bilen inte lär vara aktuell för några miljöpriser har man faktiskt lyckats få ner utsläppen till 330 gram koldioxid per kilometer vilket, när bilen även körs på ren eldrift, går att pressa ner till 220 gram. Vikten har fördelats 58 procent akteröver. De tunga batterierna har placerats så lågt ner i bilen som möjligt för att få ner tyngdpunkten så lågt som möjligt. Den klassiska bakvingen från föregångarna F40 och F50 som rationaliserades bort på Enzo är borta även på LaFerrari. Totalt kommer man enbart att bygga 499 exemplar av LaFerrari, 99 fler än vad som byggdes av Enzo. Priset kommer enligt uppgift hamna på 1,2 miljoner euro, motsvarande strax över tio miljoner kronor.

Christian Ternstedt
christian@mensworld.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.