Världen har blivit en superbil rikare. Med massa attityd, en massiv motor under huven och ett fräckt namn ska Italienska Icona Vulcano locka sportbilsfantasterna
Förra helgen öppnade Shanghaisalongen och där ryckte designfirman Icona av skynket för sin senaste skapelse – Vulcano. Bilen i fråga är en italiensk hybrid-historia sin spännande nog kommer att erbjudas med två helt skiljda drivlinor, en för gatan och en för banan. Den första av de två kallas ”H-Turismo” och är alltså till för de som vill ha ett snyggt muskelpaket att ratta runt på allmän väg. Här är det en sexliters V12:a som kombinerats med en 160 hästars elmotor. Totalt sett hamnar effekten på hela 950 hästar och alla dessa skickas bakåt.
Race-versionen har fått namnet ”H-Competizione” och här har V12:an bytts ut mot en V6:a med dubbelturbo. Denna får hjälp av två elmotorer som har hand om varsitt framhjul Det innebär att ban-bilen är fyrhjulsdriven och totaleffekten ligger på 870 hästkrafter. Enligt Icona har man testat drivlinan i en modifierad rally-Lancia – och där har man fått imponerande resultat.
Prestandan är även den mycket lovande. Enligt Icona själva skall H-Competizione fixa accelerationen 0-100 km/h på tre sekunder blankt och V12-versionen har samma sprint avklarad en tiondels sekund snabbare. Topphastigheten oavsett version ska ligga runt 350 km/h. Bilen ser onekligen väldigt bra ut, hur bra är upp till var och en att bedöma.
Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se