De som kör bilar från lyxiga tyska märken är de som är mest otrogna. Detta framgår av en ny undersökning men något förvånande hamnar Volvo så högt upp som en fjärdeplats.
Undersökningen kommer från den brittiska otrohetssajten Illicitencounters och de har frågat 800 000 av sina medlemmar. Resultatet visar att de som var mest otrogna körde Audi och på andra platsen hamnade BMW. I fjol när sajten gjorde sin undersökning var det ombytta roller. Antingen är det så att många BMW-ägare bytt bil – eller så har de blivit mer trogna under det senaste året.
På en tredjeplats kom Mercedes-Benz. Efter det följer Volvo med 7,55 procent och Volkswagen på 5,74 procent.
– En bil kan avslöja mycket om sin ägare, alla märkena på topp fem representerar våra medlemmar. De är framgångsrika, motiverade, högpresterande och det är mindre troligt att de nöjer sig med något som är otillfredsställande – oavsett om det är en bil eller ett förhållande. Biltillverkare vet det och Mercedes har till och med använt det i reklam, säger Mike Taylor, talesperson för IllicitEncounters.
Bland de bilmärken som hade minst otrogna återfanns både Peugeot och Renault. Så trots att vi har en bild av att fransoser är glada över att sprida utomäktenskaplig kärlek – verkar de som kör franskt inte omfamna den livsfilosofin.
Bilmärken som flest antal otrogna kör
1. Audi – 22,21 procent
2. BMW – 13,79 procent
3. Mercedes-Benz – 8,73 procent
4. Volvo – 7,55 procent
5. Volkswagen – 5,74 procent
Bilmärkena som minst antal otrogna kör
1. Peugeot – 0,38 procent
2. Renault – 0,51 procent
3. Rover – 0,53 procent
4. Skoda – 1,05 procent
5. Hyundai – 1,55 procent
Christian Ternstedt
christian@mensworld.se