ashton-kutcher-as-steve-jobs
Det är lite tråkigt att en film om en sådan perfektionist, som vägrade släppa ifrån sig en produkt om den inte var mästerlig nog att hänföra ett hav av folk, är i inte själv lyckas leverera. Det går inte annat än att känna att Steve Jobs själv aldrig skulle ha godkänt ”Jobs” om han hade levt och fått vara med i producent-teamet.

Filmen brister på ett flertal viktiga punkter, inte minst i att man helt missar att belysa hur Apples grundare skapade de prylar som fått sådan status i dagens samhälle.Vi får först möta Steve Jobs vid presentationen av en helt ny revolutionerande produkt. ”1000 låtar i din ficka.” iPoden är född! Handlingen hoppar sedan tillbaka till 1974 där en barfota, smart men delvis slacker till Steve befinner sig på Reed College i Oregon. Filmskaparna har valt en klassisk disposition, där vi först blir påminda om de underverk Jobs var med och tog fram för att sedan få en inblick i vem mannen bakom Apple var. Men varför av alla populära produkter har man valt iPoden. Visst var den storslagen när den kom, men det faktum att scenen är från 2001, hela 12 år sedan, och att iPoden av alla Apples produkter är den som mest förpassats till folks nedersta skrivbordslådor, gör att scenen inte uppfyller vad den vill. Varför inte låta Steve Jobs presentera iPhonen, en nyare bit elektronik som dessutom en stor del av biopubliken har en personlig relation till idag. Nej, det som gör att folk älskar Apple idag: iPhones, iPads och bärbara Mac:ar, sägs det inte ett knyst om under hela filmen.
JobsIstället får vi stifta bekantskap med den unge mannen och vägen som ledde honom till vad han blev. Ashton Kutcher gör ett helt godkänt jobb att fånga Steve Jobs kroppsspråk och sätt att prata, men hur man än vrider och vänder på det besitter Kutcher som skådespelare inte det finlir som krävs för att göra en sådan här komplex person mänsklig – och det är ”Jobs” absolut största fall. Istället för att ge en djupare bild av vem Jobs var får vi mest följa turerna kring hur företaget Apple kom till och försökte ta marknadsandelar gentemot IBM. Mike Markkula (Dermot Mulroney) som tidig investerare i de unga killarnas garageprojekt, har fått en framträdande roll. John Sculley (Matthew Modine), marknadsföringsproffset som lämnade Pepsi för Apple, får också en hel del utrymme. Visst är det bitvis intressant att få en bakgrund till ett så framgångsrikt och älskat företag, men det blir aningen affärsmässigt.

Biopremiär över hela landet den 8:e November

Johan Svensson
info@mensworld.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.