Det finns mer information att hämta om fotbollsspelare idag än vad det gjorde för 30 år sedan. Det går att ta reda på alltifrån vad de åt innan en match till vad de gjorde efter träningen igår. Det går att zooma in under specifika situationer i matcherna och se exakt hur fotarbetet gick till innan målet gjordes. 

(Källa: Unsplash)
 

Fotbollsövervakningen ser helt annorlunda ut idag och den fortsätter att förändas. Det blir vanligare att vi sätter oss och tittar på höjdpunkterna av en match istället för att se hela matchen från start till slutvisslan. Det här har både sina fördelar och nackdelar. Å ena sidan kommer tittarna närmare händelserna och verkligen ser hur situationen gick till. Däremot missas arbetet som ledde fram till dem och det blir lätt fokus på en eller två spelare istället för samtliga 22. 

Sammanfattningar istället för hela matcher

Kanske beror det på den tekniska utvecklingen. Kanske beror det på att vi har allt mindre tid för att sätta oss och titta på en hel match. Eller så är det helt enkelt för att fansen vill se mer fotboll. Nu för tiden sätter tv-bolagen som sänder matcherna, sportbloggare och fans ihop klipp och videor med vad de anser är höjdpunkter i en match, eller en spelares karriär, och publicerar dem på sociala medier. Det går att se och jämföra mål och passningar från olika synvinklar, vilket är en stor fördel om syftet är att analysera och lära sig hur ett mål gjordes. Men det gör också att vi går miste om de andra minuterna och det andra arbetet. Höjdpunkterna visar oftast målen eller spektakulära passningar och räddningar. De visar sällan arbetet med att föra bollen framåt eller med att skydda planhalvan.  

Visserligen är sammanfattningsvideorna inget nytt. Dessa gjordes långt innan internet fanns och de var vanligt förekommande när det gjordes hyllningsprogram eller under kvällssportens korta tv-sändningar. I och med bättre kameror och framför allt sociala medier har efterfrågan och spridningen av dess videor ökat. De har också bidragit till att ändra sättet vi följer sport. Spelarna som ofta finns med i höjdpunktsklippen har även sett till att dra nytta av att de syns mer än vad lagkamraterna kanske gör.  

Zlatan är en frisk fläkt i USA

Ett exempel på en sådan spelare är ingen mindre än Sveriges egen Zlatan Ibrahimovic. Med sin högst individuella spelstil och enorma personlighet var han, tillsammans med Lionel Messi, en av de spelarna som snabbt blev virala. Hans cykelspark från 2012, när Sverige besegrade England med 4-2, har fortfarande flera tittare på YouTube varje månad. Utöver det klippet cirkulerar mängder med höjdpunkter på nätet från Zlatans tid i Europa och landslaget, både från matcher, träningar och inte minst kontroversiella intervjuer. När det blev klart att han skulle lämna Europa för att spela på andra sidan Atlanten i USA var det många som förutspådde att hans tid där skulle bli kort. Hur skulle de amerikanska fansen ta hans personlighet och hans sätt att bete sig på och utanför planen?

Faktum är att många av de amerikanska fansen mottog honom med öppna armar trots att hans La Galaxy 2018 inte lyckades ta sig vidare till slutspelet, vilket Zlatan och klubbledningen hade sagt att de skulle göra. Under säsongen gjorde han 22 mål och han nominerades till priserna: årets mest värdefulla spelare, årets nykomling i ligan och årets comebackspelare under MLS Awards. Enligt oddsen hos fotboll betting med 888 är LA Galaxy en av förhandsfavoriterna att vinna den västra konferensen i år (9.00). Huvudrivalen Los Angeles FC har däremot bäst odds på 1.11. Oddsen för att Zlatan blir skyttekung är 6.50, men än så länge har han endast gjort 13 mål på 27 spelade matcher.  

Den amerikanska publiken har en helt annan syn och vana vid kaxiga idrottsmän med stora personligheter, både offentligt och nätet. De har sett det inom hockey, basket, amerikansk fotboll och inte minst boxning. Att Zlatan dyker upp och är kaxig under presskonferenser och i intervjuer är inte nytt. Tidigare i år sa han i en intervju med ESPN att han var en ”Ferrari bland Fiats”. Den kommentaren fick många i Sverige att se rött, men i USA togs den med en klackspark. En bidragande faktor till att Zlatan har blivit så populär i USA är också för att han är den första av sitt slag i fotbollssammanhang. Fotbollen är trots allt inte lika stor i USA som i Europa och han har bidragit till att fler faktiskt vet vad sporten handlar om, och inte minst vem han är. 

Influenser från flera håll

I och med den ökade användningen av sociala medier har konkurrensen om fansen hårdnat. Trots att en fotbollsspelares skicklighet framför allt visas under matcherna ligger det något i det gamla talesättet ”hörs man inte, syns man inte”. De spelare som syns mest behöver inte vara bäst, men i och med att de är tillgängliga för fansen har de ändå lyckats bygga upp stora följarkretsar. Samtidigt har flera av de allra bästa fotbollsspelarna insett fördelarna med att visa upp sina varumärken på sociala medier. Cristiano Ronaldo var i början av augusti fotbollsspelaren med flest internationer på sociala medier och antalet kommentarer och gillningar uppgick till 887,2 miljoner. Efter honom kom Messi med 367,1 miljoner interaktioner och Neymar med 289 miljoner. 2015 var Messi, tillsammans med Kim Kardashian, den mest googlade personen. Dessa fotbollspersonligheter delar inte bara med sig av sitt fotbollsliv. De ger en inblick i sina dagliga liv med familjen, promotar olika välgörenheter och stiftelser och, givetvis, publicerasr sponsrade inlägg. Ju mer blandning och ju mer personliga de är, desto fler följare och fans verkar de få. 

Men dessa personligheter är fortfarande fotbollsspelare och om de inte levererar på planen möter de snabbt bakslag. Fotbollsfansen består av flera generationer och trots specifika höjdpunkter, snabbgenomgångar och hätska diskussioner på sociala medier finns det fortfarande en efterfrågan av att titta på hela matcher. 

Just nu är fotbollsvärlden tvådelad. Det finns de som bara vill se spelet och som inte är intresserade av vad som händer utanför planen. Sedan finns det de som vill veta så mycket som möjligt om favoritspelarna. Däremellan finns de som tycker att det är kul att ta del av båda delarna, och som ser fördelarna med den virala fotbollen såväl som den traditionella. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.