Volvo-R-design-s-v-xc-60-615Gillar du Volvos faceliftade modeller – men tycker att det skulle sett sportigare ut? Nu rättas det till och S60, V60 och XC60 kommer i R-design. Lite tuffare, dynamiskt chassi och Polestar-optimering. Nu har de faceliftade versionerna av S60,V60 och XC60 begåvats med tillvalet R-design.

Det innebär bland annat en ny front, diffusor och ändrör.
– De nya R-Designmodellerna vänder sig till personer som har en passion för prestanda och exklusiva detaljer. I nya S60, V60 och XC60 R-Design har vi vridit upp den visuella volymen, med speciellt fokus på detaljnoggrannheten, säger Doug Speck, marknadschef på Volvo Car Group.
R-design bilarna har fått ett sportchassi som sänkts med 15 millimeter jämfört med standardmodellerna S/V60 och dessutom har fjäderstyvheten höjts med 15 procent. Detta ska ge bättre kontroll och högre kärglädje.
– Körupplevelsen ska framhålla dynamiken, utan att chassiet känns alltför hårt. Om chassiet är alltför fast, kan även slät asfalt kännas gropig. Vi strävar efter en sportig, men ändå komfortabel känsla, säger Peter Mertens, på forskning och utveckling inom Volvo Car Group.
Volvo-S60-R-fram-615
Nya R-design finns som tillval på samtliga motorer i standardutbudet – från lilla D2 (inte XC60) till värstingmotorn T6. Den sistnämnda (treliterssexan) går även att få Polestar-optimerad och då har föraren 329 hästkrafter till sitt förfogande. Jämfört med standardbilarna med T6 putsar R-design bort några tiondelar när det kommer till accelerationen 0-100 km/h. S60 T6 gör resan på 5,9 sekunder (istället för 6,1), V60 T6 sprintar på 6,0 sekunder (6,2 sek) och XC60 T6 har det hela avklarat på 6,9 sekunder (tidigare 7,3 sek).
Volvo-V60-R-bak-615Nya Volvo S60, V60 och XC60 R-Design kommer att finnas på alla marknader som säljer standardversionerna av modellerna. Volvo Car Group räknar med att cirka 10 procent av köparna kommer att välja R-Designversionen. På vissa marknader som t.ex. Storbritannien och Australien, är andelen över 30 procent.
– Mer än hälften av bilarna med R-Design kommer att locka köpare som i dag kör andra bilmärken idag. De här bilarna spelar också en viktig roll för föryngra vår kundbas, säger Doug Speck.

Christian Ternstedt
christian@mensworld.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.