Tiden det tar en bil att köra ett varv på ”ringen” är ett modernt men effektivt mått på hur väl en bilmodell står sig. Den krävande banan visar om bilen klarar av mer än bara köra fort på raksträckor, här krävs det även kurvteknik. Nu avslöjas det att Alfa Romeos 4C rundat slingan på 8:04.
Ofta när man hör om olika modellers varvtid på Nürburgrings nordslinga – så rör det sig om supersportbilar med tider runt sju minuter. Exempelvis så klarade Porsches nya hybridsportbil 918 Spyder varvet på 6:57. Och den lilla Alfans tid är inte i närheten men det är ju inte prislappen heller. Med sin tid hamnar 4C i samma spann som Audi R8 (V8), BMW M3 (E92 2007) samt Porsche Cayman S (2008). Imponerande med tanke på att Alfa Romeos skapelse endast har en i sammanhanget liten 1 750 kubikare om 240 hästar under huven.
Dock så har motorn inte allt för mycket vikt att släpa på och vikt/effekt förhållandet för den blott 900kg tunga italienaren är nog så konkurrentkraftigt. Att den är så lätt gör nämligen att 0-100km/h avverkas på bara 4,5 sekunder. Det handlar heller inte på någon miljon i inköp, istället går den loss på helt överkomliga 460 000kr
Johan Svensson
info@mensworld.se