Nya Porsche Cayman S är en fräck liten sportbil. Den är snabb, välbalanserad och låter helt underbart. Men av någon anledning är den inte speciellt spännande, har Porsche byggt en bil som kanske är för perfekt?

Porsche Cayman är en tvåsitsig liten sportbil med mittmonterad motor. Att ha maskinen framför bakaxeln ger en bra viktfördelning, Cayman S har sina 1 350 kilo nästan jämt fördelade mellan fram- och bakhjulen. Det är i första hand det här som gör bilen så lättkörd.  Bilen går att köra utan tekniska hjälpmedel, men har naturligtvis antispinn och antisladd som standard. Och det här är bra grejer, kalibrerade för ren glädje. Elektroniken låter lekfulla förare leva ut ordentligt, men griper in och räddar upp situationen om det hela skulle gå över styr. Det går att köra riktigt fort och det går att göra rätt grova misstag utan att Cayman biter ifrån. Det hela är nästan för odramatiskt. I riktigt höga hastigheter kan dock pulsen stiga lite. När Cayman lämnat 200 km/h-strecket bakom sig blir den en smula nervös i framvagnen och vill röra sig lite i sidled.
Trots att detta är en mycket kompetent bil på racerbanan så gör den sig alldeles utmärkt ute på allmän väg. Komforten är hygglig, bilen upplevs inte som speciellt stötig. Det bullrar en hel del från hjulen och ljudet från motorn som man har bakom ryggen är påtagligt. Det senare upplever man dock mest som positivt. Porsche Cayman har dubbla bagageutrymmen, tack vare den mittmonterade motorn. Och det här gör bilen riktigt praktiskt om man inte behöver vara fler än två i bilen. Storhandla – inga problem.

Under skalet finns samma teknik som man hittar i cabrioleten Porsche Boxster, som kom förra året. Här finns samma motorer, samma växellådor, samma inredning… ja nästan allt är samma. De finns två sexcylindriga boxermotorer till Cayman. Den mindre är på 2,7 liter har en effekt på 275 hästar. Med den motorn gör bilen 0–100 km/h på under sex sekunder och toppfarten är nästan 270 km/h. Cayman S har en 3,4-litersmotor med 50 hästkrafter till. Investerar man i den ultrasnabba automatiska dubbelkopplingslådan PDK (sexväxlad manuell är standard) och ett Sport Chrono-paket så gör Cayman S 0–100 km/h på 4,7 sekunder, enligt Porsche.
Priset på Cayman börjar på 514 000, Cayman S startar på 635 000 kronor. På detta kan man räkna med 100 000 kronor till, som genomsnittskunden lägger på att extrautrusta sin bil. Mycket pengar för en liten bil. Men inte dyrt för en sportbil i världsklass.

Pris: Från 635 000 kr.
Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 3 år lack, 10 år rost.
Motor: Sexcylindrig boxer, bensin.
Cylindervolym: 3 436 cc.
Effekt: 325 hk.
Vridmoment: 370 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, dubbelkopplingslåda.
Förbrukning: 8 liter per tio mils blandad körning.
CO2: 188 gram CO2/km
Längd x Bredd x Höjd: 4 380 x 1 801 x 1 294 mm.
Tjänstevikt: 1 350 kg.

Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.