Nu har äntligen nya Range Rover Sport presenterats. Och enligt tillverkaren är det en SUV som verkligen gör skäl för namnet sport, sin storlek till trots.
Tidigare har spionbilder läckt ut på bilen. Men i övrigt har Land Rover lyckats lägga locket på. Men nu så är den här och det ska vara den snabbaste och smidigaste Land Rover som någonsin byggts. Land Rover vill verkligen differentiera Sport-modellen från den vanliga Range Rovern och trots att de delar samma grundplatta – så ska de ha vitt skilda karaktärer. Den nya Sporten har har blivit 62 millimeter längre, samt fått 178 mm längre hjulbas än modellen den ersätter. Den större hjulbasen ska göra kupén markant större – så pass mycket att man valt att sätta in nödsäten längst bak vilket gör Sport sjusitsig.
Bilen har även bantats rejält och jämfört med tidigare (V6-versionen) så har hela 420 kilo skalats bort. Den stora viktminskningen åstadkoms mycket av att man nu utgår från Range Roverns alumiumchassi. Men trots att man hämtat en hel del från storasyskonet – ska 75 procent av Sport vara helt nyutvecklat. Inledningsvis kommer Range Rover Sport att erbjudas med en kompressormatad V8 om fem liter samt en treliters diesel-V6:a. Den första ger 510 hästkrafter och den senare har en motsvarande siffra på 292 hk. Nästa år kompletteras dessa av en 4,4-liters V8 diesel på 339 hästar samt en treliters turbodiesel som levererar 258 hästkrafter. Oavsett vilken motor man väljer – är det en åttastegad automatlåda från ZF som gäller och den skickar ut kraften till alla fyra hjulen.
En sak som är riktigt nytt är att Sport-modellen kommer att erbjudas med två olika sorters drivningssystem. Dels en som ger traditionell hög/låg-växel och 50/50 fördelning av vridmomentet, dels en utan hög/låg-växel som normalfördelar kraften 42/58 procent fram/bak. Det senare alternativet är för att bilen ska få ett mer bakhjusldrivet beteende och att den ska vara skarpare på vägen. Självklart kommer bilen fullastad med elektroniska hjälpmedel. Bland dessa har vi vingelvarnare, automatisk helljusavbländnig, hill descent controll med mera. Grundpriset för V6:an förväntas hamna på runt 600 000kr och för v8:an är motsvarande siffra 800 000 kronor.
Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se