2-Guns-movie-screenshot_img12
Denna ganska traditionella och komiska action hade inte varit så mycket att hänga i julgranen om det inte vore de två väldigt stora stjärnor som medverkar i filmen. Man bör nog verkligen gilla Denzel Washington och Mark Wahlberg för att ”2 Guns” ska blir riktigt sevärd.

Den ger först intrycket av att vara en rapp och underhållande flirt med Steven Soderbergh thrillers som ”Out of Sight” eller ”Ocean’s”-trilogin. Snygg dialog, ett elegant tidshopp, välpolerad yta. Den känslan går över ganska snabbt. Vore det inte för kemin mellan Mark Wahlberg och Denzel Washington i huvudrollerna så skulle denna ordinära pang pang-historia vara som precis vilken annan dussinfilm som helst. Denzel får här finna sig i att spela andra fiolen medan Mark Wahlberg med sin energiske och skjutglada karaktär återigen visar att han kan vara rolig. Tillsammans ska de två navigera sig igenom en större väpnad konflikt mellan olika typer av skurkfraktioner, samt DEA. I potten ligger en massa pengar. Alla blåser alla och vem kan man egentligen lita på? Ja, det är helt ointressant, även om Washington och Wahlberg i några scener slänger käft på ett underhållande sätt. Även Bill Paxton får ta ut svängarna som en inskränkt och kallblodig Texas-sheriff.
2-guns-01Filmen är en rakt igenom anonym action vars rollista och budget är det enda som garanterar den en biorelease. Den ger också alldeles för tidigt – ja, redan i marknadsföringen – bort det faktum att Washington och Wahlbergs karaktärer bägge jobbar under täckmantel, ett tema som hade tjänat åtskilligt på ytterligare förvecklingar och mer spänning om det inte avslöjats. När formaliteterna är avklarade återstår det egentligen bara att skjuta och springa.

Johan Svensson
info@mensworld.se

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *