Katniss-The-Hunger-Games-Catching-Fire-one
Same same but different. Catching Fire” kommer säkert att gå hem hos fansen, och ingen som var inblandad i produktionen behöver vara missnöjda med sin insats. Historieberättandet och de adrenalinstinna actionsekvenserna har ägnats minst lika mycket omsorg som i första filmen. I uppföljaren tänder den ofrivilliga hjältinnan en revolutionär glöd efter sin seger i statens tv-sända ”hungerspel”. Andra delen i filmserien om Katniss Everdeen är ett fräscht inslag i franchisefloran.

Det var förra våren som Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence), heroisk deltagare i ett tv-sänt gladiatorspel i en dystopisk framtid, sköt sina pilar rakt in i publikens hjärtan; både filmens hunsade, fiktiva tv-publik och den rekordstora biopubliken världen över älskade Katniss. Också kritikerna älskade”The hunger games”. I likhet med Stephenie Meyers ”Twilight”-böcker ligger nu Suzanne Collins roman­trilogi om Katniss till grund för fyra filmer varav de två sista kommer att smällas av 2014 respektive 2015 (den sista boken ska späs ut till två filmer). I ”Catching fire” befinner vi oss återigen i framtidsstaten Panem, där tolv fattiga ”distrikt” styrs med järnhand från den despotiska huvudstaden, där man lever i överflöd. Skräckväldet upprätthålls medialt. Folket tvingas offra sina barn i de årliga, tv-sända ”Hungerspelen”, där ungdomar från hela landet måste jaga varandra i ett slags extremt ”Expedition: Robinson”, tills bara en överlevande återstår.
jennifer-Lawrence-on-fire-in-New-Hunger-Games-Catching-Fire-TrailerI förra filmen lyckades den heroiska och driftiga Katniss, som tog sin lillasysters plats vid lottningen, vinna tillsammans med sin medspelare från kolgruve­distriktet. Hon dödade bara i självförsvar. I ”Catching fire” tvingas Katniss och Peeta (Josh Hutcherson) ut på en hårt regisserad promotionturné. Men speciellt Katniss har väckt en revolutionär glöd hos det kuvade folket, och oavsett om de håller sig till manuset eller talar ur hjärtat, skapar segrarna en upploppsstämning som oroar presidenten (en sagolikt ondskefull Donald Sutherland). Hans nye rådgivare (Philip Seymor Hoffman) ordinerar hårdare tag, tv-sända avrättningar och spöstraff. När inte det hjälper tvingas alla tidigare vinnare ut i en specialomgång av spelet. Staten är förbannad – och det här är ju en uppföljare – så farorna på den interaktiva spelplanen är maxade. Katniss, Peeta och deras allierade råkar ut för giftig dimma, dator­animerade mördarbabianer och blodigt regn.
The_Hunger_Games_-_Catching_FireVi får också se mer av huvudstadens Vivienne Westwood-artade klädkoder och spektakulära produktionsdesign som ekar av Terry Gilliams ”Brazil”. En återkomst från den första filmen som står i bjärt visuell kontrast mot deltagarnas skräckinjagande naturupplevelser. Ja, summa summarum,  gillade man den första filmen kommer man inte bli besviken här. Det är lite mer av allt, som sig bör med en uppföljare.

christian@mensworld.se

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *