Sossen Stefan Löfven hugger på allt han kan. Nu har han fått sin saftigaste stek någonsin mellan tänderna. Moderaterna har pinsamma problem att förklara köpet av energibolaget NUON, till det av svenska statens helägda Vattenfall, som kostat skattebetalarna 97 miljarder kronor, den största enskilda rena kontanta affär i svensk historia. Politik är enligt mig sjukt tråkigt. Det är pajkastning på cirkusnivå hela tiden. Men det berör oss alla. Löfven anklagar Statsministern för att ha ”slösat bort 97 miljarder”, och kräver förklaring varför och om han godkänt denna affär eller ej.

Sådan retorik är lite barnslig även om frågan är berättigad. En vikande marknad har tvingat det inköpta bolaget att avskriva runt 15 miljarder och stänga ner några kolverk (bra för miljön). Så det är 15 och inte 97 miljarder som är bortslösade. Det verkar helt ha kommit bort i debatten. Det är en helt klart i dagens läge en dålig affär sett i efterhand, och tidigare näringsministern Maud Olofsson står direkt för ägaransvaret och fick varningssignaler att det var ett överpris från flera olika håll. Runt 30 miljarder av priset ansågs som ”goodwill” eller rättare sagt värdet för varumärket. Detta är sjukt intressant.

 

Jag jobbade på Försäkringsbolaget Skandia, när de var först i Sverige med att lägga till ekonomiska ”mjuka” värden av varumärket som appendix till sin årsredovisning. Detta är dock en utmaning som inte är helt lätt. Men det är verklighet. Vi köper ett visst märke därför att det har ett värde i sig oavsett kvalitet och utseende. Victoria’s Secret vill alla tjejer ha efter att de sett årets show. Vi killar går till Armani eller Paul Smith och betalar galna priser just därför vi vill ha plagg från dem. Så snygga är de inte att de berättigar priset men vi betalar det med hjärta och glädje ändå. Det är vad vi kallar ”goodwill” eller varumärkesvärde.

 

Men hur mycket är ett varumärke värt? 30 miljarder för ett energibolag? Tveksamt men samtidigt inget att undervärdera, vi pratar om 3 miljoner kunder. Dessutom var det budgivning på bolaget. Vad som hänt bakom kulisserna kan vi bara spekulera i. Dock inget som säger att det kan bli en bra affär med Nuon på lång sikt. Time will tell. Vi får se vad som händer, Konstitutionsutskottet har redan kört en vända i denna historia men efter medias nya jakt på moderaterna så lär det bli en ny vända igen.

 

Det ska bli spännande att följa detta!

 

Kramiz – Gino Lundqvist —

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.