I de flesta dokumentärer som handlar om knarklangare, men även i Hollywoodfilmer om samma ämne, kan man lära sig att knarklangare ofta erbjuder ett första ”varuprov” gratis. ”The first fix is always free”. Att marknadsföra starkt beroendeframkallande substanser på detta sätt är naturligtvis rent marknadsföringsmässigt genialiskt. Knarklangaren vet att kunden kommer tillbaka för att köpa mer. Det är samtidigt ett av de mest omoraliska, inhumana och mest avskyvärda sättet, på vilket en människa kan tjäna sitt uppehälle.
Med full vetskap om konsekvenserna kring ”kundens” drogberoende, är det inte många av dessa ruttna dealare som tänker på ”kundens” framtida välmående. Men låt oss hålla oss till själva marknadsföringen.
Det här är min bordskopiator. Den köpte jag, om jag minns rätt, någon gång under slutet av 90-talet. Den har sedan dess varit en trotjänare på mitt kontor, då jag kopierar en hel del papper. Själva mekaniken är efter tusentals kopior något eftersatt. Man får ”hjälpa” in det blanka pappret lite med handkraft. I alla fall de senaste fem åren. Kopiorna blir dock utsökta. Jag minns att den var ganska dyr när jag köpte den. Tusentals kronor kostade den, men då ingick även en bläckpatron, som dock räckte i alla fall ett par år. Sedan fick jag köpa en ny. Den kostade ett par hundra kronor om jag minns rätt, men jag köpte trots det två, för att inte stå där utan bläck, inför en viktig kopiering.
Jag har sedan förvärvet av denna fantastiska apparat endast köpt fyra bläckpatroner, men jag har kramat ur åtminstone tusentals kopior från dessa!
Jag har självklart en hel del nya ”moderna” skrivare, med vilka jag kan skriva ut, skriva ut trådlöst, kopiera, skriva ut foton och en massa annat tjafs. Dessa fungerar oftast tillfredsställande. I alla fall ett år eller två. Dessutom är de väldigt billiga att köpa!
Problemet är att man är lika lurad som knarkaren som fick sin försa sil gratis av knarklangaren. När man väl har köpt en extremt mångkunnig apparat för bara några hundralappar, så börjar man bli mjölkad. Dessa ”nya” bläckpatroner (jag vet att det är en annan teknik, men i alla fall), räcker till några få kopior eller utskrifter, och vips är man tillbaka på Clas Ohlson, Kjell och Company eller någon annan som saluför dessa plastbehållare innehållande lite färgad smörja, till hutlösa priser!
Tillverkare av dagens skrivare har anammat exakt samma marknadsföringsteknik som knarklangarna!
Dagens promenad:
När jag gick på en långpromenad idag mötte jag ett par som såg extremt kära ut! Två riktiga turturduvor! Sådant gör mig glad! De höll varandra i handen och deras röstlägen i konversationen påminde om fågelkvitter när jag passerade dem. Jag tog denna smygbild efter vi passerat varandra. Kan någon gissa vad det stod på den röda väskan mannen bar på?
?
?
?
Det stod Hilti på den.
Peas!
Rasmus Raz Lindvall