Det tyska märket som gjort sig känt för att att erbjuda marknaden bra kvalité men till humana priser breddar nu sitt sortiment och släpper för första gången en båt med flybridge. Det är en minst sagt rymlig modell med tre hytter och två toaletter.  I vanlig Bavaria-ordning ska modellen pressa priserna i segmentet och det lyckas det med. Bavaria, Europas största båtvarv,  har ju länge försökt att effektivisera och förbättra produktionen av sina båtar, inte minst genom stora fabriker med löpandeband-teknik. De har slagit de flesta på fingarna med enorma utrymmen och svårslagna priser. Om man däremot gillar designen är en smaksak.

Den tyska jätten sneglar mycket på bilbranschen för att utvecklas och lägger stora resurser på kundundersökningar och ett mer tekniskt avancerat konstruktionsarbete. Resultatet av detta är bland annat nya flybridgeserien, vilket alltså borde betyda att kunderna efterfrågar massor av innerutrymmen, ännu mer lyx och att de inte gillar att besöka mackar. Bavaria Zircon 42 har nämligen massor av plats och komfortdetaljer. Den är inte så bränslesnål men Bavaria har åtminstone monterat tankar på 1 200 liter, så detta är inte tänkt att bli en stillaliggande sommarstuga, utan den är gjord för stora sträckor.

Volvo Penta-motorer är standard och den som bekymrar sig över stort vindfång vid hamnmanövrar, vilket säkerligen kan vara ett problem, borde kryssa i IPS i tillbehörslistan. Inga priser har offentliggjorts men båten kommer slå de flesta på fingrarna

Bavaria 40 Flybridge fakta:

Skrovlängd: 11,99 m.
Bredd: 4,25 m.
Bränsletank: 1 200 l.
Vattentank: 410 l. Kabiner:
3 st. Motoralternativ:
Drev: Volvo Penta D6 330, 370, 400. IPS: Volvo Penta IPS 500 och 600.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.