Märket Bavaria är känt för att ge mycket båt för pengarna.Motorbåten Bavaria 43 är inget undantag. Ännu en gång levererar tyskarna en lyxvagn till ”lågpris”.Vi har testat både den nordiska och den medelhavsanpassade modellen av Bavarias nya 43-fotare. Ytterligare en gång klarar tyskarna att leverera en topprodukt till relativt lågt pris. Jämför vi den med till exempel Nord West 430 Sport Top och Windy Chinook 44, de nordiska flaggskeppen i den här klassen, skiljer det omkring två miljoner kronor i pris. Det skulle räcka till bränsle ett antal säsonger. I prisklassen mellan dessa kommer Sealine 42 SC, en smått genialt inredd båt i samma kategori som Bavaria men med mer vågad design och mer innovativa lösningar. Men när vi testade den var vi inte imponerade av gångegenskaperna.

Fina Sjöegenskaper
Visst, det är stora skillnader på båtarna vi jämför. Nord West mot Bavaria är lite som Bentley mot Passat.Men vad är det för fel på Passat? Där de stora plastytorna dominerar på Bavarian väljer konkurrenterna lackat trä. De har högre utrustningsnivå som standard än Bavaria men man betalar också ganska mycket för de mer statusfyllda varumärkena, så är det bara. Solen skiner generöst över Oslofjorden när vi tar ut de två giganterna, Bavaria Sport 43 och Sport 43 HT. Fjorden ligger som en spegel vilket är inte särskilt utmanande. Med en 12 ton tung och 43 fot lång båt ska det en del sjö till för att det ska bli dramatiskt.

Båtarna glider fint fram i sjön och vi hittar en behaglig och någorlunda ekonomisk (nåja…) marschfart kring 22 knop. Det går behagligt utan vare sig påträngande vindbrus eller motorbuller. Även med soltaket i vidöppet läge är det inga problem att konversera i normalt tonläge vid förarplatsen. Jag testar att gira skarpt. Båten lägger sig rejält på sidan men aldrig så att det blir obehagligt. Jag stör mig dock en del på rutramarna som skymmer sikten ut mot sidorna – farligt när man dundrar fram i en trång fjord i 30 knop. Just vindrutan och förarplatsen är något som konstruktörerna skulle ha ägnat lite mer tid åt. Ergonomin vid förarplatsen är okej men det känns inte särskilt genomtänkt att sätta en stor lådliknande koloss till instrumentpanel som också skymmer sikten väldigt effektivt. Inte blir det bättre av att rutan är väldigt låg. Bavaria är inte ensamma om denna talanglösa design. Bäst i klassen är Elan 42 HT. De har delat upp instrumentpanelen i tre delar och sikten skyms inte alls.

Kul att köra
Trots sin storlek är Bavaria 43 ganska underhållande att köra. De reagerar snabbt på roderrörelser och ger mycket utslag när vi använder Trimplanen. Något som kräver lite erfarenhet för att ge bra effekt Vår båt är bestyckad med dubbla Volvo Penta D6 på vardera 370 hk, vilket ger en toppfart på 32,4 knop. I 22 knop ligger förbrukningen på 44 liter i timmen, vilket är godkänt med tanke på att båten väger 13 ton med fulla tankar. Bavaria Sport 43 HT, alltså hardtop, är i första hand en bobåt. Takkonstruktionen är högre placerad än på många konkurrenter. Det kanske inte är så snyggt men praktiskt i vårt klimat. Inredningen är byggd i laminatträ och hantverket får godkänt. Badrummen är inte stora men det finns tre stycken. Ett i salongen och ett i ”the owners cabin” som ligger i fören. Här har man separerat toaletten och duschen, något som vi gillar eftersom man slipper duscha över hela toaletten.

Våga bygga stort Badrum
Jag undrar vilken båtproducent som först vågar bygga en modell med bara en toalett och i stället göra den ordentligt stor. I sommarhuset, eller hemma för den delen, klarar sig ju många familjer med bara ett badrum. Kanske kommer detta av att den här typen av båt historiskt ska vara som en nedskalad lyxyacht med separat toalett för ägare och besättning. Nuförtiden används ju båttypen som sommarstuga, åtminstone här i Norden. Pentryt är stort nog för att laga en rejäl gourmetmiddag. Vill man inte stå nere i ”källaren” finns ytterligare ett pentry i sittbrunnen. Bavaria Sport 43 och Sport 43 HT finns i två versioner. En med stor förpik och stor akterruff och badrum i direkt anslutning till hytterna. Alternativ två har tre hytter med det extra badrummet i anslutning till pentryt och ett badrum i anslutning till förpiken.

Vi imponerades av hur rymliga de två akterhytterna är med bland annat full ståhöjd. Enda nackdelen är att man måste gå igenom salongen för att gå på toa. Även för salongen måste vi berömma Bavaria för att ha skapat bra svängrum. Men vi avråder från att välja den mörka träinredningen. Välj ljust och rymdkänslan blir som natt och dag. Här skulle tyskarna kunnat lära lite av sina konkurrenter som skapat mer ljusinsläpp, bland annat genom att glaslägga delar av instrumentpanelen. Något Bavaria faktiskt gjort i sin nya 31-fotare.

Räckena ger bra stöttning.
Utvändigt har det lagts mycket energi på att skapa lösningar som gör båten enkel att röra sig på. Skarndäcken är breda och räckena ger bra stöttning. Faktiskt hade vi velat ha dem ännu högre. Det borde också finnas längsgående räcken på taket, för att göra det säkrare att röra sig fram och tillbaka på däck. För oss i Norden är ju detta väldigt viktigt eftersom vi ofta måste gå ut på fören för att komma i land. I Medelhavsländerna lägger de alltid till med aktern. Solbädden och badplattformen är den bästa ytan ombord. Det är nästan som en liten spaanläggning. Ett stort plus också för det enorma dränerade stuvutrymmet under solbädden.

Plumpar i protokollet
Jorå, vi hittade några sådana, främst när det gäller säkerhet. De breda vindruteramarna skymmer sikten ganska mycket och det finns ingen naturlig plats för papperssjökort i anslutning till föraren. Badstegen är väldigt svår att fälla ner från om man skulle hamna i vattnet, den ligger nedfälld under ett lock. Handbrandsläckaren ligger ganska otillgänglig under en bänk i aktern och lanternorna är för små för en så här stor båt. Det är också stor risk att falla ur solbädden i aktern vid en undanmanöver. I svåra finanstider gäller det att bygga smart och priseffektivt. Det visar Bavaria ytterligare en gång att de bemästrar. Bavaria 43 ger fler möjlighet att köpa en riktigt stor bobåt.

Christian Ternstedt
Christian@mensworld.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.